کد مطلب:223649 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:217

شهر تربت جام
حدود و وضع طبیعی: جام و با خزر از شمال محدود است بمشهد از جنوب بدشت هشتادان و دهستان خواف از مشرق بهریرود و خاك افغانستان از مغرب بترتب حیدریه.

ترتب جام

شهر تربت جام در 145 كیلومتری مشهد واقع و تا مرز افغانستان 66 كیلومتر فاصله دارد و بر سر راه شوسه مشهد به هرات قرار گرفته و شهر كوچكی بیش نیست ولی شهر مزبور در قدیم آباد بوده و راجع به آن در كتاب نزهة القلوب چنین نوشته شده «جام از اقلیم چهارم است طولش از جزایر خالدات (صده) و عرض از خط استوا (لدن) شهری وسط است و قریب 200 پاره دیه از توابع آنجاست باغستان بسیار و میوه بیشمار دارد و آب شهر و ولایت مجموع از قنوات است و از مراكز اكابر تربت شیخ احمد جام آنجاست و بر آنجا عمارتی و گنبدی عالی خواجه علاءالدین محمد ساخته و دیگر مزارات متبركه بسیار است. [1] .

از ابنیه قدیمی مقبره شیخ جام است و مشارالیه یكی از عرفای بزرگ و صاحب كتاب روضة المذنبین می باشد ابونصر احمد بن محمد ملقب به شیخ جام در سال 440 هجری قمری در قریه نامق از توابع كاشمر متولد شده و در تربت جام مدفون است و مقبره او دارای گنبد و دو مسجد و یك خانقاه است و مقبره او از بناهای سلطان سنجر بوده كه در عهد شاه عباس كبیر صفویه خراب شده و شاه عباس از فتح قندهار به تعمیر و ساختمان مقبره شیخ جام اقدام و آنجا از بناهای مزبور فعلا موجود است از آثار دوره شاه عباس می باشد.

جامی شاعر معروف ایران منسوب باین شهر می باشد. [2] .

از عرفای دیگر امیر مختوم كه جدش امیر بهاءالدین بوده در جام مدفون است. شهر فعلی



[ صفحه 33]



جام دارای 6 خیابان و دو دبستان می باشد و دبیرستان و بیمارستان نداشته كه اخیرا ساخته اند و جمعیت آن قریب 5677 نفر است.


[1] نزهة القلوب صفحه 153 و 154.

[2] شرح حال او را در رجال اسلام نگاشته ام.